HTML

ZIZILEND

ZIZILEND 2.0 mert szentéletűsködni tudni kell Tel Aviv-ban is

Friss topikok

Címkék

JERUZSÁLEM PÉKSÉG

2013.04.04. 07:12 Zizilend

A szüleim látogatása teljes valójában eltüntette a sarokmakkanásomat. Ők Hévizen pihenték ki a zizilendi fáradalmakat, én újra futok a reggeli napsütésben. Az augusztusban még favorizált palettás vonatsínről kiderült, hogy a paletták famintázatú kőlapok, úgyhogy jobb híján mellettük suhanok az aszfalton, a jeruzsálemi maratonisták paradicsomában. Reggel kevesebben futnak, így nem izgulok, hogy versenybe kell szállnom egy másik lajhársebességű sarokmakkanás után magát újra formába hozóval.

A széder reggelén a napfényben futni felér egy látogatással valami pékségbe. Kis csoportok állnak körül füstölgő barheszeket, égetik a hamecet, eleget tesznek ennek az általam még sose látott szertartásnak. Voltam már pészahkor ortodox családnál, de ott csak egy gombóc tésztát égettek el a konyhában. Én nem égetek hamecet, színjátéknak tartom, bár az egész pészah színjáték, eljátsszuk, vagyis mi askenáziak egyfelvonásosban elmeséljük őseink rabszolgasorsát, kivonulását Egyiptomból. És ezt a szfárdiak konkrétan el is játsszák a széder estén, de hogy egy ilyet lássak, egy évet még gyúrnom kell.

HaShmonaimba megyek a rokonokhoz, akik tetőtől-talpig zizik, csallóközi beütéssel, nokellivel eszik a paprikás csirkét és ezt a szót még a gyerekek is tudják tótul. A széder előtti ebéd menü krumpli-lisztben rántott hús hagymás krumplival mert ugye ilyenkor már nem eszünk hamecet, de maceszt sem még. Utána csendes pihenő, majd a széder egy akapella kórus zseniális kommentekkel. Egy unokatesó és egy nagybácsi társadalmi munkában kántor és a többieknek is gyönyörű hangjuk van, az enyémről nem is beszélve. Csodás, csodás, de azért lennék a havas Honfoglalás utcában, de ott most tesóm apósáék, az én kedvenc barátocskáimmal ünnepelnek együtt a szüleimmel.

Mami azt telefonálja délután, hogy ő nem készített krajszeszt 15 éve. Mert azt mindig én csinálom. Mondom, vagy a tesóm. Aki meg szigetlakó lett négy éve az USÁban, szóval ők sincsenek otthon. Nehéz ez így, na. Éjjel megfogadom, ha a fene fenét eszik is, én ezentúl mindig otthon széderezek. Másnap szintén sok a csendes pihenő, a sztahanovista zizik ilyenkor tudnak csak pihenni. Persze nagy szeretetben.

Egészünnep ki, uzsgyi vissza Jeruzsálembe, ahol nyitva vannak éjszaka is a pészahra kikóserolt pizzázók, pékségek, cukrászdák. A krumpli- és a kukorica-liszt csodás kiskapuk a pészahhoz. Tömény pékségillat a szent levegőben. Mivel én és a drága osztálytársaim a diaszpórából látogattunk ide és nem végleges letelepedést tervezünk, az ünnep 8 napos nekünk és ha akarunk, ülhetünk két szédert is. Amit meg is tettünk, és mindenki hozta az előző este tanult fogásokat és okosságokat. És együtt örültünk annak, hogy a könnyű vasútnak becézett villamost is hamectelenítették, meg hogy a dohányosoknak sem kell cidrizni, van cigi ami kóserlepészah.

A Jeruzsálem pékségtől elválásom után, pészah második napján még folytattam csöppet a szentéletűsködést és a tápiókán sokat törtem a fejünket, hogy szabad-e enni a nagy ünnepen, kitniotnak számít-e, ha már a quinuán annyit vitatkoztak, aztán megtaláltam a legautentikusabb honlapot és azzal kiszakadtam egy jó időre a szent jeruzsálemi valóságból.

Így az ünnep alatt nem kellett maceszgombóc levest főznöm, pedig a legjobb bolondítását tanultam meg anyukámtól, sem rengeteg maceszt ennem, mert a rekreációs wellness kúrán, amit afikomennek kaptam, Sereghy kartársnő vett nekem teljes kiőrlésűt, de csak azért, mert csokis meg fokhagymás már nem volt. És a kartársnő újabban vegán háztartást visz, így rém egészségesen éltünk.

Pészah utolsó, azaz a hetedik napját Tel Aviv-i gyengélkedéssel töltöttem egy csodás táncos mulatság után, amit csakis Siminek köszönhetek és ezúton is küldöm szívélyes üdvözletemet. Két széder, de 7 napos pészah. Ez most így lett kóser. Kicsit jó volt, hogy nem kellett még egy napot fűrészport enni kutyatejes cikóriával, de egyben könnyű fájdalommal töltötte el a jelenleg izraeli szívemet, hogy otthon még egy nap maceszos kávéra ébred a jóapám.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zizilend.blog.hu/api/trackback/id/tr125193891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása